22 juli 2012 - Reisverslag uit Gasteig, Oostenrijk van Ine Gorissen - WaarBenJij.nu 22 juli 2012 - Reisverslag uit Gasteig, Oostenrijk van Ine Gorissen - WaarBenJij.nu

22 juli 2012

Blijf op de hoogte en volg Ine

23 Juli 2012 | Oostenrijk, Gasteig

Vanochtend zijn we rond 9 uur gaan ontbijten, was het erg bewolkt en regende het een beetje. We besloten om met z’n allen naar de Schaukäserei in Gasteig te gaan en vervolgens naar de Metzger in Kirchdorf in Tirol. Buiten trok de lucht een beetje open en hield het op met regenen.

Bij de Schaukäserei hebben we binnen naar een film gekeken. Zeer interessant om te zien hoe de kaas wordt gemaakt. Alleen is ons 1 ding niet duidelijk. Als de melk een tijd heeft gelegen, wordt deze dikker. Vervolgens gaat men heel voorzichtig er door heen met een soort mes, twee strepen van links naar rechts en twee strepen van boven naar beneden. Met nadruk op heel voorzichtig. Vervolgens, direct er na wordt er wild met een stok / vork er door heen geroerd en komen er allemaal brokken (stukken kaas). Waarom het ene voorzichtig moet en het andere direct erna heel wild is ons nog een vraag.

Na wat kaas geproefd te hebben en nog niet gekocht (dat gaat behoorlijk stinken) zijn we richting de Metzger gegaan. Hier binnen was eigenlijk nog maar weinig te zien van de slagerij. In de woonkamer zat een soort zitbank die aan de voorzijde scharnieren had. Zo konden de kippen die er onder in pasten vanuit de kist / bank op de vensterbank en via de raam naar buiten springen en ’s avonds weer naar binnen, zodat ze niet door de vos opgegeten kon worden. Verder in de grote boerderij was eigenlijk een museum van Kirchdorf, oude vlaggen, leger uniformen, schilderijen en nog veel meer.

Vervolgens was de lucht open getrokken en besloten we naar het Hornpark te gaan. Een klimpark, maar dan wel al op 1500 meter hoogte tegen de berg. Eerst zijn we even helemaal naar boven gegaan, daar was een feest met een geitenshow. Even wat gegeten en toen terug met de lift naar het middenstation van Sankt Johann in Tirol. Daar hebben we geklommen tussen de bomen en getokkeld over een afgrond van 21 meter, maar dan wel naast die 21 meter nog een afgrond van de berg. Het was dus wel even iets anders als de Hei of Klein Zwitserland, maar wel erg leuk.

Na het klimmen, het was inmiddels bijna 5 uur, hebben we de laatste talfahrt genomen en bij de Altmühle op het terras gezeten. We besloten om morgen de Ellmauer Tor te gaan wandelen. Van ongeveer 1000 meter naar 2100 meter klimmen een zware middelzware klimtocht.

Na nog wat eten en drankjes aan de bar zijn we naar bed gegaan.

Groetjes

Jorg, Ine, Rick en de buren.