23 juli 2012 - Reisverslag uit Gasteig, Oostenrijk van Ine Gorissen - WaarBenJij.nu 23 juli 2012 - Reisverslag uit Gasteig, Oostenrijk van Ine Gorissen - WaarBenJij.nu

23 juli 2012

Blijf op de hoogte en volg Ine

23 Juli 2012 | Oostenrijk, Gasteig

Vanochtend zijn we op tijd opgestaan, om kwart over 8 zijn we gaan ontbijten en daar kwam Willi uit het dorp aan. Afgelopen week een keer aan de bar hadden we hem gesproken en hij wilde ons wel een heel eind de weg wijzen. Wij zijn naar Griesner alm gereden en daar zijn we begonnen.

Willie, Rick, Monique, Bianca, Jorg en ik zijn om kwart over 9 gestart. Eerst slingerend omhoog, na een uur lopen waren we al aardig moe en wisten we dat we nog minimaal 2 uur te gaan hadden. We waren net boven de bomengrens hebben we even een korte pauze gehouden. Wat gedronken en door naar boven. Na anderhalf uur begon het echte werk.

Over een paadje van 30cm en soms nog wel wat smaller langs een staalkabel zijn we eerst licht omlaag en vervolgens zwaar omhoog geklommen. Af en toe was er geen kabel en moesten we op handen en voeten omhoog klimmen. Het was zwaar, maar een prachtig uitzicht en een hele mooie tocht door de bergen. De twee dames hielden het ook goed vol. Willie moest om 12 uur weer terug naar onder. Volgens hem moesten we nog een half uur omhoog en dan hadden we onze hoogste plaats bereikt. Toen Willie weg was, hebben we eerst een kwartier pauze gehouden. We hadden inmiddels 2 uur en driekwartier gelopen en eigenlijk nog geen echte pauze gehad. We hebben ons allemaal op de rotsen een steen gezocht en even de spieren laten rusten. Vervolgens zijn we door gelopen, geen halfuur maar driekwartier. Inmiddels waren we 4 uur onderweg (kwart over 1) en hadden we de top bereikt. Prachtig uitzicht aan beide zijden van de berg en mooie rotswanden om ons heen.

Op weg naar onder moesten we naar beneden lopen, of ja lopen klimmen en uitkijken dat we niet roetsjen. We kwamen bij sneeuw aan en daar moesten we dan dwars door heen. Er waren wat mensen voor ons gegaan, dus enkele voetstappen waren er. Het was uitkijken en heel voorzichtig zijwaarts naar beneden. Bianca gleed weg en ging op haar achterwerk rechts naar beneden. Het zag erg komisch uit, maar was wel gevaarlijk. Gelukkig kon ze rechtdoor over vlakke sneeuw lopen en wij moesten nog het paadje naar beneden lopen door de sneeuw.

We waren nog nergens een berghut tegen gekomen en hadden alleen wat drinken en sultana’s bij ons. Na ongeveer 2 uur lopen, kwamen we eindelijk een gasthof tegen. Het was inmiddels half 4 en hier hebben we dan wat gegeten. We zouden nog een half uur moeten lopen en daar zouden Cor en Annie ons komen ophalen. Eerst zijn de dames terug naar het hotel gebracht en daarna kwam Cor terug om Rick, Jorg en mij op te halen. Wij waren inmiddels de mautstrasse ook nog 2 km omlaag gelopen, zodat deze niet meer opnieuw betaald hoefde te worden.

Om half 7 zaten we met een welverdiend pilsje op het terras bij de Altmühle. Moe maar voldaan van de hele dag wandelen hebben we wat gedronken en gegeten. Straks naar bed en ik denk dat we vannacht heel goed slapen.

Morgen hebben we Ruhetag, maar eens eerst kijken hoe groot onze muscle kater is. En of ons sportmonster het nog doet, die heeft ook vakantie gehad vandaag.

Groetjes vanuit het zonnige (23 graden) Oostenrijk,

De berggeiten.

• 23 Juli 2012 - 22:34

Pap Lomm:

Geniesen, geniesen geniesen. (dat zij opa op alpencamping Nenzing altijd(toen al 80jaar))

Als je wandelt, sta af en toe eens stil en kijk vooral daarnaartoe waar je vanaf bent gekomen.
    Vaak mooie uitzichten. Normaal kijk je altijd naar voren, naar de toekomst.
    Maar in de alpen moet je ook geniesen, terugkijken.

Nogmaals, geniet ervan.

• 24 Juli 2012 - 09:58

Dick En Marleen:

Grüß Gott bergeiten, doe morgen maar lekker rustig aan en lekker 'sandeln', het is ook veel te mooi weer (hier tenminste is het 28º), maar niet te veel 'Pfiff'-jes drinken. Heb alleen de foto's gemist van de geiten die op de Griesner alm rondlopen, ik weet namelijk dat al die geiten daar allemaal melkwitte pootjes hebben, en er is zelfs een geit met een zwart leren hoed! En je moet er niet te kort bij komen, want het zijn echte Hombergeiten?!